9. årgang - CAMP 2011

Fra idé til resultat. Sådan lyder én af idéerne bag at arbejde med entreprenørskab i undervisningen.

9. årgang tilbragte et døgn på skolen for at skabe den bedste udlandstur helt fra bunden. Resultatet udeblev ikke. Gode idéer blev omsat til gode resultater af kreative elever, der også fandt tid til hyggeligt samvær.

Den 22. - 23. september afholdt 9. årgang CAMP på skolen. Eleverne mødte ind torsdag morgen kl. 9 og traskede trætte - men glade – hjem fredag middag. Forud var gået et døgn med gode idéer, kreative processer og hyggeligt samvær.

Eleverne kendte på forhånd intet til indholdet, så de var en anelse spændte, da de trådte ind i Multirummet torsdag morgen. Her blev de præsenteret for CAMPens indhold. De skulle planlægge 9. klassernes udlandstur i foråret.

CAMPen er en del af arbejdet med entreprenørskab i undervisningen og nogle af hovedidéerne bag dette er, at eleverne arbejder i
en proces, hvor man kommer fra idé til resultat. Endvidere er der tale om en proces, der skaber noget nyt med værdi for andre, end de der udfører arbejdet.

Idéfasen på CAMP 2011 resulterede i en væg fyldt med gode idéer til udlandsture.

Herefter arbejdede eleverne videre i grupper med at omsætte idéer til egentlige udlandsture. Arbejdet blev kun afbrudt af spisepauser og idéudveksling i form af midtvejsoplæg. Arbejdet sluttede torsdag aften kl. 21, og fredag formiddag var tiden kommet til at præsentere de endelig resultater. Trætte elever præsenterede rejser til destinationer som Venedig, Wien, London, Milano, Rønbjerg og Prag, men vinderidéen endte med at have Madrid som rejsemål.

Det var spændende at følge eleverne i en proces, hvor de på egen hånd skulle bruge en række forskellige kompetencer til at tackle de udfordringer, som man møder på vejen. Alle grupper kom frem til brugbare resultater, og det bliver spændende at se, hvor rejsen går hen for 9. klasserne i april 2012. Et godt bud er altså Madrid.